کاربرد مبدل های حرارتی چیست؟

مبدل حرارتی تجهیزاتی است که از آن برای تبادل حرارت در بین دو یا چند سیال استفاده می شود. مثلا مایع سردی از یک یک طرف مبدل عبور کرده و مایع گرمی که از سمت دیگر مبدل عبور می کند باعث گرم شدن این مایع سرد می شود. مبدل حرارتی به صورت بسیار فراگیری در صنعت های نفت، گار، پتروشیمی، نیروگاه های تولید برق و یا صنایع تبرید به کار گرفته می شود در ادامه به توضیح برخی از این کاربرد ها می پردازیم و شرح می دهیم که از مبدل حرارتی به منظرو رسیدن به چه نوع اهداف صنعتی خاصی استفاده می شود.

با توجه به افزایش جهانی قیمت سوخت، استفاده بهینه از انرژی موجود در سوخت های فسیلی که در دست است، بسیار مهم و حائز اهمیت است و نیاز است که متخصصان صنایع برای استفاده ی درست و به جا از سوخت هایی که در منابع گازی و نفتی یک کشور موجود است استفاده ی مقرون به صرفه ای را مهندسی کنند. یکی از تجهیزاتی که به استفاده ی بهینه تر از منابع نفتی و گازی و دیگر انرژی ها تجدید نا پذیر کمک شایانی می کند، تجهزات مبدل های حرارتی است. مبدل های حرارتی با استفاده از حداکثر انرژی موجود در تغییر دادن سرمایش و گرمایش سیالات یکی از راه حل های نوین صنعتی هستند که باعث می شوند علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی به نتیجه ی با کیفیتی در گرمایش و سرمایش محصولات صنعتی هم برسیم. در زیر برخی از صنایعی که از مبدل های حرارتی به صورت گسترده ای استفاده می کنند را برای شما برشمردیم:

پیشنهاد ویژه

برای خرید و اطلاع از قیمت انواع مخزن کلیک کرده و برای دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

  • نیروگاه های برق
  • صنایع غذایی
  • صنایع نفت و گاز و پتروشیمی
  • سیستم های تولید همزمان برق و حرارت
  • تاسیسات و تهویه مطبوع
  • صنایع فولاد
کاربرد مبدل های حرارتی

به طور کلی برای گرم کردن آب استخر ها هیچ روشی موثرتر از روش استفاده از مبدل های حرارتی نیست. برای رساندن دمای استخر به دمای مورد نظر باید از سیستم های گرمایشی موثر و متناسب استفاده بشود تا علاوه بر داشتم آب گرم با کیفیت در زمان و هزینه هم صرفه جویی بشود. برای انتقال سریع انرژی گرمایی به آب استخر یک مبدل حرارتی با کیفیت و با دوام لازم است. مبدل حرارتی استخر می تواند از یک دیگ بخار و یا مدار آب گرم خورشیدی برای گرم کردن آب استخر استفاده کند. در مبدل استخر گرما از طریق مواد مبدل انتقال پیدا می کند و بدون اینکه دو محیط با یکدیگر ادغام بشوند دمای سیال درون آنها که در این مورد آب استخر است تغییر پیدا می کند.

مبدل های حرارتی انواع بسیاری دارند که از بین این تنوع می توان به مبدل های حرارتی صفحه ای و مبدل های حرارتی پوسته لوله اشاره کرد. برای گرم کردن آب استخر ها تنها از مبدل های حرارتی پوسته لوله استفاده می کنند و مبدل های حرارتی پوسته لوله ای که برای گرم کردن آب استخر از آنها استفاده می شود در دو نوع مبدل های حرارتی پوسته لوله ی مسی و استیل تولید می شوند که در ادامه به توضبح مختصری درباره ی این دو نوع مبدل حرارتی می پردازیم.

مبدل های حرارتی استیل را می توان به راحتی حمل و نقل کرد چرا که جنس بدنه ی این مبدل ها از استیل است و آنها را در ابعاد و اندازه های کوچکی تولیده کرده اند. این مبدل ها قیمت ارزانی دارند و می توان از آن ها در فضا ها و مکان های کوچک هم استفاده نمود. در آب استخر ها موادی همانند کلر و اسید وجود دارد به همین جهت مبدل های حرارتی باید از جنسی باشند که در مقابل این مواد شیمیایی از خودشان مقاومت نشان بدهند. جنس استیل این نوع مبدل ها به این مسئله کمک می کند که این مبدل ها در معرض با رسوبات آسیب نبینند و در نتیجه آب استخر دارای کیفیت گرمایشی مطلوبی برای بهره برداری بشود. بیشترین ظرفیت حرارتی در مبدل های استیل دویست کیلو وات است. ظرفیت مبدل های حرارتی بر حسب فوت حداکثر دویست فوت می باشد. افت فشار مبدل های استیل نسبت به مبدل های مسی به دلیل شکل هندسی متفاوت کویل های مبدل های استیل کمتر است و معمولا تا ده فوت در نظر گرفته می شود. سایز اتصالات ورودی و خروجی مبدل های استیل سه اینچ و حداکثر طول مبدل های استیل در حدود یک و نیم متر است.

در این رابطه بخوایند ✅: مخزن تحت فشار چیست؟

کاربرد مبدل های حرارتی

بیشتر بخوانید: بررسی ویژگی های مبدل های حرارتی

مبدل های مسی حرارتی که در استخر ها از آن ها برای گرم کردن آب استخر استفاده می شود داراری توانایی بیشتری در انتقال حرارت هستند. مدت زمان گرم شدن آب استخر یا جکوزی با استفاده از مبدل های مسی تا سی درصد کمتر است و این مبدل ها تا این میزان سریع تر از مبدل های استیل آب استخر را گرم می کنند. به دلیل اینکه مبدل های مسی از مس ساخته شده اند وزن زیادی دارند و حمل و نقل آن ها مشکل است اما با این حال یکی از مزیت های بزرگ آن ها این است که در گرم کردن آب سرعت عمل بسیار زیادی دارند. مبدل های حرارتی دارای ویژگی هایی هستند که آن ها را منحصر از مبدل های استیل می کند. از بین این ویژگی ها می توان به این مورد اشاره کرد که مبدل های مسی در تولید خود دارای هیچ محدودیتی نیستند و تا ظرفیت 1500 کیلو وات قابل تولید اند. شکل هندسی کویل ها در مبدل های مسی متفاوت از شکل هندسی کویل ها در مبدل های استیل است. بنا بر شکل هندسی خاصی که مبدل های مسی دارند افت فشار آن ها نسبت به مبدل های استیل بیشتر است. و در نهایت می توان از بین تفاوت هایی که مبدل های مسی با مبدل های استیل دارند به این مورد اشاره کرد که حداقل ظرفیت مبدل های حرارتی مسی بر حسب فوت ده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *