بررسی ویژگی های مبدل های حرارتی

ویژگی های مبدل های حرارتی :در صنعت همیشه پیش می آید که باید حرارت دو سیال را به یکدیگر انتقال داد.

در فیزیک و شیمی، به گاز و مایع، سیال گفته می شود. تا به حال از خودتان پرسیده اید، که این اتفاق چگونه می‌افتد؟

دو سیال چگونه باید، حرارت یکدیگر را به هم انتقال بدهند؟

مثلا آب یک جکوزی، با چه تشکیلاتی گرم، و تا این اندازه، برای استفاده مناسب می شود؟

برای گرم کردن جکوزی، و یا هر ماده ی دیگری همانند آب، از وسیله هایی به نام، مبدل های حرارتی استفاده می شود.

مبدل حرارتی ابزار های مفیدی هستند. که از آن ها، برای انتقال حرارت، در بین دو سیال استفاده می شود.

این دو سیال ممکن است. یک گار و یک گار و یا یک گار و یا مایع، همانند آب باشند. آب گرمکن های خانگی نوعی مبدل های حرارتی هستند که با استفاده از گاز مایع که همان آب است را گرم می کنند.

آب جکوزی نیز با استفاده از این مبدل های حرارتی گرم می شود.

ویژگی های مبدل های حرارتی
ویژگی های مبدل های حرارتی

اینکه مبدل های حرارتی، چند نوع هستند و یا اینکه چه ساختاری دارند، دارای مقاله ای جداگانه است. از بین تمام مبدل های حرارتی می توان به مبدل های صفجه ای و یا مبدل های پوسته لوله اشاره کرد. 

اما اساسا تمام مبدل های حرارتی از یک نوه سیستم استفاده می کنند. تمام مبدل های حرارتی از محفظه هایی تشکیل شده اند که سیال اول در درون آن قرار دارد. سیال دوم که ممکن است مایع یا گاز باشد، حرارت خودش را به سیال اول که آن هم ممکن است مایع یا گاز باشد، انتقال می دهد.

تمام مبدل های حرارتی به صورت بسیار ساده از همین الگوی ساختاری برای انتقال حرارت ما بین دو سیال استفاده می کنند. سیال گرم تر به بدنه ی عمدتا مسی که حاوی سیال سرد تر است اصابت کرده و آن سیال درون این مخزن را هم همانن خود گرم می کند.

به همین ترتیب حرارت از یک سیال که سیال اول است به سیال دوم انتقال پیدا می کند.

در این رابطه بخوانید: مخزن کویلدار چیست؟

عملکرد تمام مبدل های حرارتی به شکلی بود که در پاراگراف قبلی تشریح داده شد، همین.

تنها تفاوت مبدل های حرارتی در نحوه ی متفاوت این جابه جایی حرارت است، همین. تمام مبدل های حرارتی به همین شکل حرارت را در بین دو سیال جا به جا می کنند. 

منتها شکل هندسی و معماری این جابه جایی حرارت متفاوت است. بعضی از دستگاه های مبدل حرارتی این انتقال حرارت را با لوله هایی کوچک و یک پوسته انجام می دهند که به آن ها مبدل های حرارتی پوسته لوله گفته می شود. و بعضی دیگر این جا به جایی را به صورت صفحه ای انجام می دهند که به آن ها مبدل های حرارتی صفحه ای می گویند.

گاهی اوقات برای ساختمان های مسکونی هم مبدل های حرارتی مناسبی نیاز است. که بتوان آب استخر و یا جکوزی این ساختمان ها به حرارت مورد نیاز رساند. در این صورت نیز می توان با مشاوره های دقیق اقدام به نصب مبدل های حرارتی نمود.

اکنون که به سادگی می توانید بدانید که مبدل های حرارتی ساختار پیچیده ای ندارند، می توانید با تست عملکرد یک مبدل حرارتی صنعتی به راحتی متوجه بشوید که برای تشکیلات شما مناسب هستند یا خیر.

می توانید برای خرید تخصصی مبدل های حرارتی به ایران مخزن مراجعه کنید. تمام مقالات موجود در سایت را بخوانید و در صورت نیاز به مشاوره هایی در مورد نحوه ی عملکرد مبدل های حرارتی دریافت کنید.

اینکه کدام یک از انواع مختلف مبدل های حرارتی بیشتر برای تشکیلات شما مناسب هستند نیاز به یک نظر تخصصی دارد. و از همین جهت حتما قبل از خرید، تمام اطلاعات لازم را به فروشنده ابلاغ کنید.

سعی کنید متخصصان فروش مبدل های حرارتی را به محیط تشکلات صنعتی خودتان ببرید.

در این صورت می توان به صورت بسیار دقیقه و کارشناسی شده اقدام به نصب مبدل های حرارتی مناسب در کارخانه ی شما کرد.

ویژگی های مبدل های حرارتی
ویژگی های مبدل های حرارتی

در این رابطه بخوانید: کاربرد مبدل های حرارتی چیست؟

ویژگی های مبدل های حرارتی :ساختار مبدل های حرارتی خیلی پیچیده نیست و می شود با یک شمع و یک استکان یک مبدل حرارتی درست نمود. در واقع مبدل های حرارتی تمام در اطراف شما وجود دارد.

زمانی که یک کتری پر از آب را بر روی شعله ی گاز می گذارید، در واقع یک مبدل حرارتی درست کرده اید و حرارت را از یک سیال که همان گاز خانگی است به یک سیال دیگر که همان آب مایع درون کتری است انتقال داده اید.

در این مقاله سعی بر این نبود که انواع مبدل های صنعتی به شما معرفی بشود. در مقاله های دیگری به صورت مفصل ساختار مبدل های صفحه ای، پوسته لوله و انواع دیگر را به شما توضیح داده ایم.

در این مقاله بیشتر سعی بر این بود که شما را به سادگی و راحت بودن درک ساختار مبدل های حرارتی آشنا کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *