معرفی انواع مبدل حرارتی + وظیفه ای مبدل حرارتی چیست؟

مبدل های حرارتی دارای انواع مختلفی هستند که می توانند به طور مستقیم و یا غیر مستقیم حرارت سیالات مختلف را انتقال بدهند. معمولا انتقال حرارت مبدل های حرارتی به صورت غیر مستقیم با استفاده از تجهیزات مکانیکی فلزی و یا تجهیزات لوله و پوسته صورت می گیرد. به این علت از مواد فلزی در ساخت مبدل های حرارتی استفاده می کنند که مواد فلزی برای انتقال حرارت بهتر و همچنین مقاومت بهتر در برابر خوردگی و فشار مناسب تر هستند.

علاوه بر مبدل های حرارتی، مخزن کویلدار و مخزن تحت فشار هم تجهیزات صنعتی دیگری هستند در سایت ایران مخزن مقاله های زیادی درباره ی آن ها نوشته شده است.

انواع مبدل حرارتی به قرار زیر هستند که در ادامه به توضیح مختصری درباره ی هر کدام می پردازیم:

  1. پوسته و لوله
  2. نوع صفحه ای
  3. دو لوله ای

وظیفه ی مبدل های حرارتی

همینطور که از نام این ابزار صنعتی معلوم است مبدل حرارتی به وسیله ای گفته می شود که باعث انتقال حرارت در بین دو سیال می گردد. این دو سیال می توانند گاز و آب، آب و آب و یا گاز و گاز باشد.

در داخل دستگاه های مبدل های حرارتی دو سیال به صورت غیر مستقیم با یکدیگر تماس دارند و حرارت یکدیگر را به هم منتقل می کنند. مبدل های حرارتی برای گرم کردن آب جکوزی ها و یا گرم کردن آب مورد استفاده در صنایع به کار گرفته می شوند.

انواع و اقسام گوناگونی از مبدل های حرارتی وجود دارد که در کل این ابزار به سه نوع تقسیم بندی شده است. مبدل های حرارتی پوسته لوله از پراستفاده ترین مبدل های حرارتی در صنعت می باشند. 

مبدل های حرارتی پوسته لوله دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که در این مقاله به توضیح مختصری از آن ها می پردازیم. در هر نوع از مبدل های حرارتی، خواه پوسته لوله باشد خواه صفحه ای و یا خواه دو لوله ای، انواع و اقسام مختلفی از ساختار ها وجود دارد که دستگاه های مبدل حرارتی را از هم متمایز می کند.

هزاران نوع مبدل حرارتی داریم. در شاخه ی مبدل های حرارتی پوسته لوله به تنهایی دستگاه های متنوع بسیار زیادی وجود دارد که باید در هنگام خرید این دستگاه ها به خوبی نیاز های خودمان را برای فروشنده تشریح کنیم.

در بین تمام فروشندگانی که مبدل های حرارتی را به بازار ایران وارد می کنند، ایران مخزن یکی از بهترین و مطمئن ترین مرجع ها برای خرید مبدل های حرارتی است. علاوه بر مبدل های حرارتی، مخزن کویلدار و مخزن تحت فشار محصولات دیگری هستند که در ایران مخزن با بهترین کیفیت ممکن به فروش می رسند.

معرفی انواع مبدل حرارتی

1. مبدل حرارتی پوسته و لوله

این نوع مبدل از سه قسمت اصلی دسته لوله، پوسته، کلگی ها تشکیل شده اند.

دسته لوله به مجموعه ی پیچ های نگه دارنده، تیوب ها، بفل ها و صفحه لوله ها گفته می شود. این نوع پیچ های نگهدارنده، در داخل پوسته قرار گرفته و کلگی ها آن ها را می بندند.

نوع دیگری از مبدل های حرارتی پوسته لوله وجود دارد که در صنایع کاغذ سازی، صنایع دارویی، فرآورده های معدنی، کاربرد دارد. نام این مبدل حرارتی مبدل حرارتی حلزونی است که از یک پوسته و یک سری لوله های مارپیچ تشکیل شده است.

همانطور که از نام این مبدل پیدا است، مبدل حرارتی پوسته لوله از دو بخش لوله های بسیار ریز و پوسته تشکیل شده است.

عملکرد مبدل حرارتی پوسته لوله به این صورت است که بخار داغ و غلیظ آب به بدنه ی لوله های کوچکی که در کنار هم دسته شده اند اصابت می کند. آب در هنگام عبور از داخل این لوله های کوچک شدیدا گرم می شود.

2. مبدل حرارتی صفحه ای

این مبدل حرارتی نسبت به مبدل حرارتی پوسته و لوله جدید تر است. دلیل نام گذاری این نوع از مبادله کن ها، این است که صفحه های خاصی دارند که سطح حرارتی بسیار بالایی در فضای بسیار کوچک این صفحه ها تولید می کنند. این صفحه های حرارتی بسیار ابعاد کوچکتری نسبت به صفحه های مبدل های حرارتی پوسته لوله دارند. از مبدل های حرارتی صفحه ای اغلب در صنایع غذایی و صنایع شیمیایی استفاده می شود.

در این رابطه بخوانید: مخزن تحت فشار چیست؟

3. مبدل حرارتی دو لوله ای

ساده ترین نوع مبدل های حرارتی در صنعت مبدل های حرارتی دو لوله ای هستند. در این مبدل ها دو لوله ی هم مرکز با اندازه های مختلف درون هم دیگر قرار دارند. سیال اول از درون لوله ی اول عبور می کند و سیال دوم هم در فضای ما بین لوله ی اول و لوله ی دوم جریان پیدا کرده به این ترتیب انتقال حرارت در بین این دو سیال رخ می دهد.

در مبدل های دو لوله ای سیالات هم به صورت هم جریان و هم به صورت غیر هم جریان با یکدیگر تبادل حرارت دارند.  دستگاه مبدل حرارتی که سیالات را به صورت غیر هم جریان از خود عبود می دهد و انتقال حرارت را در بین آن ها رقم می زد راندمان بسیار بالاتری از راندمان دستگاهی دارد که دو سیال را به صورت هم جریان از کنار یکدیگر عبور می دهد.

معرفی انواع مبدل حرارتی

کلام آخر

برای خرید مبدل های حرارتی ابتدا فروشنده را از نوع مصرفی که می خواهید برایش مبدل حرارتی تهیه کنید با خبر کنید. این که به چه منظوری نیاز به مبدل حرارتی دارید و یا می خواهید آب گرم چه نوعی از استفاده را تامین کنید.

در بین تمام شرکت هایی که مبدل های حرارتی را وارد می کنند، ایران مخزن یک مرجع مطمئن و قابل اعتماد است که می توانید با خیال راحت از این شرکت اقدام به خرید کنید. علاوه بر مبدل های حرارتی، مخزن کویلدار و مخزن تحت فشار دو محصول دیگر است که در بهترین کیفیت ممکن با قیمت منصفانه ای به مشتری های ایران مخزن ارائه می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *