مخزن تحت فشار پلی اتیلن چیست؟

در مقدمه به این اشاره می کنیم که مخزن تحت فشار چیست؟ و بعد در ادامه به این مقوله می پردازیم که مخزن تحت فشار پلی اتیلن چیست و چه کاربرد هایی در صنایع دارد. مخزن های تحت فشار همان مخزن هایی هستند که سیالات را در خود نگه می دارند. سیالات شامل گاز و یا مایع می شوند. مخزن هایی که آب و یا هوا را در خودشان نگه می دارند، مخازن نگهداری سیالات نامیده می شوند. حال اگر سیالاتی که در درون این مخزن سیو می شوند تحت فشار قرار گرفته باشند به این مخازن که آن سیال را نگه داشته است، مخزن تحت فشار می گویند. مخزن های تحت فشار زمان هایی کاربرد دارند که بخواهیم یک سیال را فشرده کنیم. فشرده سازی سیالات به ذخیره ی بهتر آن ها کمک می کند. هر چند فشرده سازی سیالات در مخازن تحت فشار خطر های مخصوص به خودش را دارد و باعث می شود که گاها انفجار هایی خطرناک رخ بدهد.

در ابتدای تاریخ اختراع مخازن تحت فشار انفجار های سهمگینی رخ می داد که باعث می شد جان افراد بیشماری گرفته شود. بگذریم. فشرده سازی سیالات در مخازن تحت فشار به این سبب رخ می دهد که مخازن تحت فشار بتوانند حجم بیشتری از سیالات را در درون خودشان نگه دارند. استفاده های بیشماری از مخازن تحت فشار می شود و یکی از پراستفاده ترین استفاده ها از مخازن تحت فشار استفاده از آن ها در کپسول های آتش نشانی است. استفاده ی دیگری که یکی از پرکاربردترین استفاده های مخازن تحت فشار است، کپسول های غواصی است. کپسول های غواصی حجم زیادی از اکسیژن را در درون خودشان نگه داشته و اکسیژن لازم غواصان را تا ساعت ها تامین می کنند. در پاراگراف های بعدی به این مقوله می پردازیم که مخازن تحت فشار پلی اتیلن چه چیزهایی هستند و برای چه اهدافی ساخته شده اند.

برای خرید مخزن تحت فشار و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مخزن تحت فشار پلی اتیلن

مخزن تحت فشار پلی اتیلن چیست؟

از مخزن های تحت فشار پلی اتیلن برای نگهداری آب استفاده می شود. مخزن های تحت فشار پلی اتیلن به سبب ویژگی منحصر به فردی که دارند تنها برای نگهداری آب از آن ها استفاده می شود. از آن جایی که مخزن های فلزی ممکن است بر روی کیفیت آب اثر بگذارند استفاده از مخزن تحت فشار پلی اتیلن عاقلانه تر به نظر می رسد. مخزن های فلزی بر گرما حرارت آب را تغییر می دهند و یا در سرما باعث انجماد آب می شود. از مخزن های پلی اتیلن برای جلوگیری از این اتفاق ها و رویداد های غیر منتظره استفاده می شود. برای مناطق بسیار گرمسیر و یا مناطق بسیار سردسیر از مخازن تحت فشار پلی اتیلن استفاده می شود. مخازن تحت فشار پلی اتیلن مانع از بخار شدن بیش از حد آب می شوند و به همین منظور از هدر رفتن آب جلوگیری می شود. همچنین کیفیت آب در مخازن تحت فشار پلی اتیلن به بهترین شکل ممکن حفظ می شود. مخازن تحت فشار پلی اتیلن را مخزن تحت فشار پلیمری هم می نامند.

کاربرد مخزن تحت فشار پلی اتیلن 

یکی از پرکاربردترین استفاده هایی که از مخزن تحت فشار پلی اتیلن می شود، استفاده از آن در صنایع کشاورزی می باشد. در صنایع کشاورزی مخصوصا کشاورزی هایی که به صورت گلخانه ای صورت می پذیرد همیشه نیاز به یک منبع آب مطمئن احساس می شود. منبع آبی که آب را از آفت های ممکن دور نگه دارد. بسیاری از بیماری هایی که باعث تلف شدن محصولات گلخانه ای می شوند ابتدا به آب محصولات سرایت می کند. منبع های تحت فشار پلی اتیلن از آن جایی که محیطی بسته را برای آب به ارمغان می آورند برای آبیاری محصولات کشاورزی بسیار مناسب هستند. می توان مخزن تحت فشار پلی اتیلن را در سایز های بسیار بزرگی سفارش داد. از همین جهت برای هر مزرعه ای به هر متراژی می توان از مخزن تحت فشار پلی اتیلن استفاده کرد. همچنین در صنایع ساختمان هم از مخزن های پلی اتیلن استفاده می شود.

بسیاری از ساختمان های بلندِ چند طبقه آب مصرفی واحد های خود را، واحد هایی که در طبقات قرار دارند را، با استفاده از مخزن پلی اتیلن تامین می کنند. این ساختمان ها مخزن های پلی اتیلن را در بالای پشت بام خودشان قرار می دهند که آب رسانی از بالا به پایین صورت بگیرد. نیروی جاذبه به این مقوله که هر واحد آب پرفشار خودش را داشته باشد کمک شایانی می کند. به همین منظور مخزن تحت فشار پلی اتیلن در ساختمان ها کاربرد دارد و منبع ذخیره سازی آب است. عموما این منبع ها را در ساختمان های چند طبقه بر روی پشت بام قرار می دهند.

در این رابطه بخوانید: مخزن کویلدار چیست؟

مخزن تحت فشار پلی اتیلن

معایب مخزن پلی اتیلن

همانطور که گفته شد، آب ذخیره شده در مخزن های تحت فشارِ فلزی در صورتی که مخزن در زیر تابش نور آفتاب قرار گرفته باشد، گرم می شوند. اما باید توجه داشته باشید که این اتفاق در مخزن های پلی اتیلن هم ممکن است بیفتد. چگونه؟ در صورتی که مخزن پلی اتیلن دارای رنگ تیره باشد. همانطور که در مدرسه خوانده اید رنگ تیره بیشتر از رنگ سفید نور را به خودش جذب می کند. پس در صورتی که مخزن پلی اتیلن داری رنگ مشکی باشد و در معرض تابش نور خورشید قرار گرفته باشد، آب درون آن همانند مخازن فلزی گرم می شود. از دیگر معایب مخزن تحت فشار پلی اتیلن آسیب پذیری آن است. مسلم است که مقاومت این مخزن ها از مخزن های فلزی پایین تر است. در صورتی که اجرام تیز به بدنه ی این مخزن های پلی اتیلن برخورد کند، این مخازن آسیب می بینند و حتی ممکن است آب درون آن ها به بیرون نشت پیدا کند.

نتیجه گیری

در این مقاله به این پرداختیم که مخزن تحت فشار پلی اتیلن دارای چه مزایا و معایبی است و فرق آن با مخازن تحت فشار فلزی در چه مواردی است. امیدواریم توانسته باشیم که شما را در تا حدی راهنمایی کرده باشیم که بتوانید بهترین انتخاب را در هنگام خرید داشته باشید. تمام هدف ایران مخزن مشتری مداری و کمک به شایسته ترین شکل ممکن به خریداران است. ایران مخزن برای بهتر شدن شرایط صنعتی کشور تلاش می کند و در این راستا محصولاتی بسیار با کیفیت را عرضه می دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *