جلوگیری از جلبک زدن مخزن آب + علل و راه های پاکسازی آن

جلبک زدن مخازن آب یکی از بزرگ ترین مشکلاتی است که مصرف کنندگان با آن رو به رو می شوند و موضوعی است که باید حتما از آن جلوگیری کرد و در صورت بروز باید حتما با شیوه ای درست و اصولی آن را بر طرف کرد. در این مقاله سعی کردیم به طور کامل دلایل، راه های پاک سازی و روش های جلوگیری از جلبک زدن مخزن آب را توضیح دهیم. امیدواریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بوده و بتوانیم به شما کمک کنیم. اگر نیاز به اطلاعات و راهنمای خرید درباره مخزن تحت فشار داشتید به این صفحه مراجعه کنید.

علت جلبک زدن مخزن آب

  1.  یکی از اصلی ترین دلایل جلبک زدن مخزن های آب نور خورشید می باشد. جلبک ها برای رشد به نور نیاز دارند و هرچه نور بیشتر باشد احتمال رشد جلبک ها بیشتر است.
  2. راکد بودن آب: جلبک ها به طور معمول در شرایطی که آب راکد باشد و حرکتی نداشته باشد بیشتر رشد می کنند.
  3. دما: گرما و آب گرم نیز در رشد و ماندگاری جلبک ها بسیار موثر می باشد.
  4. مواد مغذی: هر چه مواد مغذی بیشتر به داخل مخزن راه پیدا کنند احتمال رشد جلبک ها بیشتر می شود.
  5. نصب نادرست اتصالات: نصب اشتباه اتصالات مخزن آب نیز موجب بروز جلبک می شود.

 

علت جلبک زدن مخزن آب

روش های جلوگیری از جلبک زدن مخزن

همانطور که گفته شد نور یکی از اصلی ترین عوامل جلبک زدن مخازن آب می باشد پس برای جلوگیری از آن باید ابتدا از عبور نور به داخل مخزن جلوگیری کنید که برای این کار لازم است از مخازن آب چند لایه و ضد جلبک استفاده کنید که ما در ایران مخزن انواع آن را به طور کامل داریم می توانید برای راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
اما اگر نمی توانید از مخازن چند لایه و ضد جلبک استفاده کنید پیشنهاد ما این است که منبع آب را در جایی مناسب نصب کنید. از عایق استفاده نمایید و توجه داشته باشد که اتصالات و انشعابات مخزن نیز به طور کامل عایق بندی شده باشند.
مخزن های تیره نیز یکی از مواردی هستند که می توانید از آن ها برای جلوگیری از رشد جلبک ها استفاده کنید. افزودن برخی مواد شیمیایی نیز در جلوگیری از رشد جلبک ها مناسب می باشد که البته باید بدانید کدام مواد شیمیایی و چه اندازه، چون اگر به اشتباه از این مواد استفاده کنید می تواند باعث بروز خطراتی برای سلامتی شود و همینطور باعث به وجود آمدن مشکل در مخزن می شود.

چگونگی تشخیص رشد جلبک در منبع آب

جلبک علاوه بر شکل ظاهری که دارد و مشخص می شود اما گاهی ممکن است سریعا خود را نشان ندهد یا در ظاهر مشخص نباشد در این صورت تغییر آب، رنگ و بو یکی از نشانه های بزرگ جلبک در آب می باشد. با این حال اگر مخزن شما تک لایه است و در جایی قرار دارد که نور خورشید به داخل آن نفوذ دارد احتمال اینکه جلبک بزند خیلی زیاد است و پیشنهاد می کنیم در این شرایط هرچه سریع تر اقدام به پاکسازی مخزن و اقدامات پیشگیرانه کنید.

راه های از بین بردن جلبک مخزن آب

  • پاکسازی مخزن آب به صورت دوره ای ( تمیزکاری مخزن به طور مداوم)

یکی از شیوه هایی که موجب می شود مخزن جلبک نزند پاکسازی دوره ای آن می باشد که بسیار مهم است اما باید توجه داشته باشید که تمیزکاری مخزن آب باید به شیوه ای درست و اصولی صورت گیرد وگرنه علاوه بر اینکه در جلوگیری رشد جلبک ها موثر نمی باشد باعث خرابی و بروز مشکل در مخزن آب می شود.

  • فیلتراسیون و افزودن مواد شیمیایی

با برخی فیلتر ها و مواد شیمیایی می توان جلبک های درون مخزن را از بین برد که البته موضوع مهم این است که باید بدانید از مواد شیمیایی و چه اندازه استفاده کنید تا در سلامت آب تاثیر منفی نداشته باشد.

  • جلوگیری از نفوذ نور به داخل مخزن
    به هیچ عنوان اجازه ندهید که نور به داخل منبع آب و اتصالات آن نفوذ داشته باشد که موجب تشدید و رشد مجدد جلبک ها نشود.

ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید و  امیدواریم که توانسته باشیم به شما کمک کنیم. در صورت نیاز به مشاوره و خرید انواع مخزن تحت فشار، انواع مبدل حرارتی و دیگ های بخار و … با کارشناسان ما در ایران مخزن تماس بگیرید و از مشاوره قبل از خرید ما استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *