کاربرد مخزن تحت فشار در صنایع

امروزه کاربرد مخزن تحت فشار در صنایع مختلف، در سراسر دنیا فراگیر شده است. اما صنایعی که مخازن تحت فشار در آنها بیشترین استفاده را دارند عبارتند از سه صنعت زیر:

نفت و گاز، صنایع شیمیایی و صنعت انرژی. در ادامه به توضیح مختصری درباره ی کاربرد مخازن تحت فشار در هر یک از این سه صنعت می پردازیم.

صنعت نفت و گاز

مخازن تحت فشار در صنایع نفت و گاز اغلب به عنوان گیرنده هایی استفاده می شوند که در آن ها فرآیند های فیزیکی و یا فرآیند های شیمیایی در دما و فشار بالا انجام می شود.

صنایع شیمیایی

در صنایع شیمیایی یک واکنش شیمیایی در درون مخازن انجام می شود که این واکنش شیمیایی منجر به تغییر اساسی در محتوای مخازن تحت فشار خواهد شد.

صنعت برق

بنابر دلیل وجود گاز های مضر، بخش انرژی در صنعت برق به مخازن تحت فشار نیاز دارد. نیروگاه های هسته ای از مخازن تحت فشار ویژه ای به نام مخزن های تحت فشار راکتور در صنعت خود استفاده می کنند.

مخازن تحت فشار چگونه کار می کنند؟ 

مخازن تحت فشار، فشار محتوای درون خود را به سطحی می رسانند که برای رسیدن به عملکرد مورد نیاز قابل قبول باشند. فشاری که مخازن تحت فشار به محتوای درون خود اعمال می کنند، از طریق درچه ها و عقربه های رهاسازی اعمال می شود. و یا اینکه فشار اعمالی به محتوای درون مخزن ار طریق انتقال حرارت صورت می گیرد.

فشار بالقوه بر روی محتوای مخازن تحت فشار از 15 psi تا چیزی در حدود 000/150 psi متغیر است. یک مخزن تحت فشار می تواند از بیست گالن یعنی چیزی در حدود هفتادو پنج لیتر تا چندین هزار لیتر را در درون خودش جای بدهد.

آزمایش های مهم برای بررسی عملکرد درست مخازن تحت فشار

در ادامه به مهم ترین آزمایش ها جهت بررسی عملکرد صحیح این نوع مخازن می پردازیم:

1. آزمایش های بصری:

در آزمایش بصری بازرس هر گونه ترک و با نقصی در درون و بیرون مخزن را با یک بررسی چشمی دقیق مورد ارزیابی قرار می دهد و به این ترتیب گزارشی درباره ی وضعیت ظاهری مخازن تحت فشار می نویسد.

2. آزمایش رادیوگرافی:

برای مشخص شدن عیوب نزدیک به سطح و یا روی سطح یک مخزن از آزمایش رادیوگرافی که نوعی آزمایش حجمی است استفاده می شود.

3. آزمایش ذرات مغناطیسی:

اگر یک مخزن دارای تغییر شکل باشد و یا اینکه نواقصی در سطح خود داشته باشد، ذرات مغناطیسی که از آن عبور می دهند، در این بخش های ناقص و تغییر شکل پیدا کرده، نشت می کنند و به این ترتیب با آزمایش ذرات مغناطیسی متوجه ی نواقص یک مخزن تحت فشار می شوند. نشت جریان مغناطیسی از بدنه ی مخارن تحت فشار همان قطع شدن جریان مغناطیسی است که به عنوان «میدان نشت شار» هم نام گذاری می شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید و قیمت مبدل حرارتی

4. آزمایش نفوذ رنگ:

در این نوع آزمایش نقص مخازن تحت فشار با استفاده از رنگ مشخص می شود. به این صورت، رنگ به بدنه ی مخازن تحت فشار اسپری می شود و عیوب و یا نواقص روی سطح مخزن پدیدار می گردد. در این روش یک ماده ی شیمیایی فلورسنت به رنگ اضافه می شود تا عیوب زیر نور ماوراء بنفش قابل مشاهده باشد.

5. آزمایش فراصوت:

با امواج فراصوت ضخامت یک مخزن را اندازه گیری می کنند و به این ترتیب نواقص و عدم هماهنگی قطر بدنه ی مخزن را تشخیص می دهند. این نوع از آزمایش هم نوعی آزمایش حجمی است. آزمایش حجمی به این معنی است، که هم عیب های داخل مخزن و هم عیب های خارج مخزن تشخیص داده می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *