نحوه عملکرد مخزن کویلدار

مخزن های کویلدار مخزن هایی هستند که آب را قبل از بیرون آمدن از مخزن گرم می کنند. قبل از این که اب از درون این مخازن به بیرون بیاید و برای مصرف به داخل یک واحد صنعتی و یا مسکونی برود، از کویل عبور می کند و این ترتیب گرم می شود.

کویل یک شبکه ی متشکل از لوله های مارپیچ مانند است که دارای حرارت هستند. اب با چرخیدن در بین این لوله های مسی مارپیچ مانند حرارت خودش را به دست می آورد و کر می شود.

یکی از تجهیزاتی که برای گرم کردن آب در مصارف صنعتی و یا خانگی مورد استفاده قرار می گیرد، منبع کویل است.منبع کویل که آن را مخزن کویل هم می گویند از یک مخزن استوانه ای و چند لوله ی مسی تشکیل شده است. این چند لوله ی مسی همان کویل ها هستند. در طراحی و ساخت مخرن کویل با توجه به این که کویل ها برای چه منظوری مورد استفاده قرار می گیرند آن ها را در انواع مختلفی تولید می کنند. در ادامه به نحوه عملکرد مخزن کویلدار می پردازیم:

نحوه عملکرد مخزن کویلدار

نحوه عملکرد مخزن کویلدار به این شکل است که ابتدا بخار و آب داغ، با کمک بویلر های بخار ایجاد می شود. سپس توسط پمپ های سیرکوله به درون کویل های موجود در بدنه ی استوانه ای هدایت می شود. بعد از آن این مواد توسط شیر های یک طرفه موجود در بدنه ی منبع، به درون مخزن می رود.

اختلاف دمایی که بین مخزن و آب موجود در درون لوله است سبب تبادل دما می شود.

به همین ترتیب زمانی که آب با بدنه ی لوله ها برخورد می کند، دمای آن به بیشتر از پنجاه درجه می رسد.

سپس می تواند آن را به وسیله ی شیر های خروجی استفاده کرد.

سپس دمای آب از بین می رود اما آب سرد شده که در درون کویل ها قرار دارد مجددا به بویلر بخار بر می پردد و این چرخه ی سرد و گرم شدن آب دائمی است.

جنس کویل ها در مخزن کویلدار

در مخزن کویلدار کویل را از مس و یا فولاد درست می کنند. همان لوله های مارپیچ مانندی که به آب حرارت می دهند از جنس مس و یا فولاد هستند.

در بین مخزن های کویلدار آن هایی که دارای کویل هایی از جنس مس هستند از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. چرا که مس حرارت را بهتر و سریع تر به مایع درون مخزن انتقال می دهد.

همچنین مس از بسیار دیگر از متریال های به کار گرفته شده در کویل ها دارای مقاومت و دوام بیشتری است. پس اینطور می توان گفت که مخزن های کویلداری که دارای کویل هایی از جنس مس هستند، عمر مفید طولانی تری دارند.

اگر می خواهید دیر به دیر اقدام به تعویض مخزن کویلدار کنید باید در نظر داشته باشید که مخزن کویلدار دارای کویل های از جنس مس تهیه کنید.

مخزن کویلدار اگر دارای کویل هایی از جنس مس باشد از دیگر انواع مخزن کویلدار گران تر است اما خب به طبع کاربرد بهتر و بیشتری دارد و همچنین عمر مفید طولانی تری خواهد داشت.

نحوه عملکرد مخزن کویلدار

نکات مهم در استفاده از منبع کویل

  1. در هنگام خرید توجه کنید که چه میزان آب مصرفی لازم دارید و ظرفیت موجود در موتورخانه، چقدر است.
  2. اقلامی نظیر شیر تخلیه، شیر اطمینان و شیر رفت و برگشت در مخزن باید حتما در منبع کویلدار وجود داشته باشد.
  3. بسته به حجم منبع، لوله ی متصل به رفت و برگشت را مطابق با حجم منبع خریداری کرد.
  4. لوله های آب سرد در قسمت پایین منبع و لوله های آب گرم در قسمت بالای منبع وصل می شوند.
  5. شیر اطمینان مخرن حداکثر باید در دمای 99 درجه ی سلسیوس تنظیم بشود.
  6. باید حتما لوله ی ونت مناسب برای مخازن دخیره گازوئیل نصب بشود.
  7. قبل از خرید این نوع منبع، درب موتورخانه را اندازه گیری کنید تا مخزن قابلیت عبور از درب موتورخانه و نصب شدن در آن را داشته باشد.

کاربرد مخازن کویلدار

در ادامه به کاربرد این نوع مخازن می پردازیم:

  • منازل مسکونی، ساختمان های اداری و همچنین ساختمان های تجاری برای گرم کردن آب مصرفی
  • کارخانجات یا کارگاه های تولیدی که آب گرم مصرف می کنند
  • قابلیت استفاده در کمپ های کارگری
  • در هتل ها و مدارس
  • استفاده برای گرم کردن آب استخر های عمومی و استخر های خانگی

کلام آخر

برای تهیه ی مخزن کویلدار و یا مخزن تحت فشار باید نهایت دقت خود را به عمل بیاورید. هر مخزن تحت فشار و یا مخزن کویلدار ارائه شده در بازار نمی تواند خواسته های شما را برآورده کند.

به این مهم دقت کنید که حتما از فروشنده ای مطمئن اقدام به خرید مخزن کویلدار و یا مخزن تحت فشار و یا مبدل حرارتی بکنید.

مبدل های حرارتی ایران مخزن رضایت مندی مشتری هایش را تضمین می کند. در مقاله هایی جداگانه به توضیح جامع و کاملی درباره ی مبدل حرارتی و همچنین مخزن تحت فشار پرداخته ایم. به همین سبب می توانید با مطالعه ی مقاله های موجود در سایت ایران مخزن به این نکته که چه نوعی از تجهیزات صنعتی مورد نیاز شما برای مصرف مورد نظر شما مناسب است پی ببرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *